Екологічне виховання

БЕРЕЖІТЬ ПРИРОДУ – СВІЙ ДІМ.

    Сьогодні ми все частіше чуємо слова “екологія”, “забруднення навколишнього середовища”, “забруднене довкілля”… Довкілля — наше природне оточення. Від забруднення воно страждає і хворіє: погіршуються умови життя рослин, тварин і самої людини. Нерозумні дії людей на планеті Земля у найближчий час можуть повернутися великими нещастями, бідами усього людства. В долі природи – наша доля, і ми повинні зробити все для того, щоб   допомогти   природі, тим самим зможемо продовжити життя в наступних поколіннях. Чи багатьом з вас щастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватися тишею без реву моторів, дихати чистим повітрям, без домішок бензину, мазуту, пестицидів.
Залежність людини від стану навколишнього середовища стає дедалі очевиднішою, і коли йдеться про охорону природи, то мають на увазі не тільки рослинний і тваринний світ, а й процеси, то відбуваються в кругообігу енергії, води, хімічних елементів, зміни в атмосфері, гідросфері, грунті, в організмі людини. Людина завжди залежатиме від природи, бо являє собою не віддільну від неї частку. Минули ті часи, коли людина, втручаючись у природу, не ризикувала завдати їй непоправної шкоди. Тепер, у період бурхливого розвитку науки і техніки, для блага самої ж людини необхідно, щоб її взаємодія з природою відбувалася в розумних межах. Усім нам, мешканцям невеликої, прекрасної, але вкрай переобтяженої шкідливими плодами людської діяльності планети, необхідно почати діяти. Ми мусимо активно рятувати природне середовище, зберігати й «ремонтувати» свій дім, колись прекрасний,  який почав розвалюватися з нашої ж вини.  Робота ця – надзвичайно складна, важка, відповідальна. І вона лише тоді дасть позитивні наслідки, коли ми виконуватимемо її не тільки сумлінно, з душею і серцем, але, що дуже важливо, професійно, грамотно, з урахуванням законів природи. 

    Що ж можемо ми  зробити для навколишнього середовища?  Задумуючись над екологічними проблемами світу, перш за все потрібно кожному почати з себе, душею відчути єдність з природою. Бути обережним в лісі,парку  щоб не зламати гілку, бо дереву боляче, воно живе. Щоб знищити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити його – роки. Не залишати після себе сміття, бо землі боляче переносити таку неповагу до себе (скло, пляшки не перегнивають і залишаються виразки на тілі землі), а нагріте сонцем скло може стати причиною пожежі.    Простежити, щоб  не залишилося навіть іскри від багаття, там де   відпочиваєш, ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь.   Не галасувати  у весняному лісі, парку не вмикати надто голосно музику.   Пташка злякається, злетить з гнізда. Яєчка, які вона насиджувала, захолонуть і з них ніколи не виведуться пташенята.  Не чіпати гніздечко, бо пташка може залишити його , навіть якщо там відкла¬дено кілька яєць.  Не каламутити джерело, охороняти  його чистоту! Чиста вода – велике багатство.   Не ловити  барвистих метеликів,  не  вбивати птахів і тварин, не винищувати рибу.
Станьмо розумними господарями на своїй землі, і давайте будемо пам’ятати, що екологічне забруднення, як ланцюгова реакція, може  при призвести до екологічної катастрофи.
Все може природа: може нагодувати хлібом, напоїти зі своїх дже¬рел, здивувати своєю красою. Одного лиш не може вона – захистити себе. Тому святий обов’язок охорони природи лягає на плечі тих, хто їсть хліб, п’є її воду, пишається її   природою, тобто нас. Бережіть її! 


                                        

            «О священні води,

Будьте нашими захисниками,

Вгамуйте нашу спрагу,

Подаруйте нам блаженство і щастя,

Які вище всіх коштовностей,

Вище всіх правителів світу.

О води! Дайте нам благодатну втіху.»

«Регеведа» – священна давньоіндійська книга

 

Вода займає 71% земної поверхні. Вона один із найпоширеніших мінералів на Землі і оточує нас скрізь. Водні джерела це океани, моря, річки, озера. Водоймища, підземні води та льодовики. Об’єм води на Землі становить 1386 млн. км. куб. Запаси води на планеті величезні, але вичерпні, а у багатьох місцях на Землі відчувається нестача її для зрошення, промисловості, пиття та інших побутових потреб. В атмосфері вона міститься у вигляді водяної пари, крапель води та кристалів льоду, а більшість її зосереджена в нижніх шарах атмосфери. Дніпро це – головне джерело України, бо його водні ресурси становлять 80% усіх водних ресурсів України. Дніпро забезпечує водою не тільки водоспоживачів у межах свого басейну, а і є головним і навіть єдиним джерелом водопостачання великих промислових центрів півдня та сходу

України.      

В зв’язку із швидким зростанням населення на Землі та його виробничої діяльності потреби у воді значно збільшилися і досягли таких масштабів що в багатьох місцях планети виник гострий дефіцит прісної води. Споживання води сягає 3500 км3 – рік. Спеціалісти прогнозують, що потреба у воді на землі зростатиме і на далі. Місто використовує води з розрахунку на одну людину 300 – 500 л – на добу, що перевищує мінімальну потребу у воді однієї людини (25л на добу). Одним з найбільших споживачів водних ресурсів є сільське господарство і на відміну від промисловості, де безповоротне водоспоживання не перевищує 20 – 25%, в сільському господарстві безповоротні втрати води найбільші (80%)

ЗАБРУДНЕННЯ ГІДРОСФЕРИ

Зміни фізичних, хімічних та біологічних властивостей внаслідок потрапляння в них шкідливих рідких, твердих та газоподібних речовин, що роблять воду не безпечною для використання, завдають шкоди суспільному господарству і здоров`ю людей це і є забруднення водних ресурсів. Масштаби забруднення водних об’єктів набувають загрозливого характеру. Джерел забруднення води багато. Це такі як: стічні води промислових, комунальних і сільськогосподарських підприємств; відходи виробництва при видобутку різних корисних копалин, води шахт, нафтопромислів, рудників; відходи деревини в деревообробній промисловості; скиди водного і залізничного транспорту.

Основне значення у забруднені води мають виробничі стічні води. Найбільшим забрудником поверхневих і підземних вод є: чорна та кольорова металургія, хімічна промисловість, коксохімія, важке, енергетичне і транспортне машинобудування, комунальне і сільське господарство.

 

 

НАСЛІДКИ ЗАБРУДНЕННЯ ГІДРОСФЕРИ

Потрапляючи у воду, забруднювальні речовини спричинюють зниження якості (прозорість, запах, присмак) і хімічний склад (кислотність, вміст отруйних речовин). Отже, забруднення природних вод призводить до того, що вони стають непридатними для пиття, купання і навіть технічних потреб. Вода. Забруднена побутовими стоками, непридатна для водопостачання населення, бо шкідливі речовини і збудники хвороб, що в ній містяться, завдають великої шкоди здоров`ю  людей, можуть викликати інфекційні хвороби ( дизентерія, інфекційний гепатит, холера). Вживання води із вмістом більш як 1мг/л фтору призводить до руйнування емалі зубів.

Стічні води целюлозно-паперової промисловості, що містять органічні речовини поглинають кисень з води в процесі окислення. Надають воді не приємного смаку, запаху і змінюють її колір.

Небезпечним є забруднення води нафтопродуктами, бо вкриваючи воду плівкою нафта перешкоджає проникненню у воду кисню, чим завдає величезної шкоди мешканцям води і призводить до їх масової загибелі. Від нафти гинуть риби і ракоподібні.

Мілководні штучні водойми та греблі і теплове забруднення є причинами цвітіння води, а це зумовлює швидке появлення синьо – зелених водоростей.

При відмиранні таких водоростей поверхня води вкривається слизовою плівкою і при цьому утворюються небезпечні токсичні речовини: фенол, індол.

Творча група учнів гуртка «Юний еколог» Понінківського професійного ліцею Полонського району Хмельницької області до Міжнародного дня «Чисті водоймища» провела дослідження і очисні роботи водоймищ, які нині перебувають у вкрай занедбаному стані через надмірне техногенне перетворення і забруднення. Метою проведеної роботи було  дослідження сучасного стану водного середовища Полонського району, визначення рівня та причин його забруднення і засоби вирішення проблем, що спричиняють високий негативний рівень забрудненості,  розв’язання проблеми очищення води.

Ми  провели операцію  «Чистий пляж», в ході якої узбережжя річки Хомори, яка протікає в селищі Понінка було прибране від сміття.

 

Після цієї операції селищний пляж набув привабливого вигляду

Таку ж роботу ми  проводили і раніше. 20 квітня 2013 року в рамках щорічної акції “За чисте довкілля” та Дня благоустрою територій населених пунктів проведено суботник, в якому приймали участь учні, педагогічний колектив та технічний персонал Понінківського професійного ліцею. В результаті проведеного заходу було прибрано та вивезено сміття з парку селища та берегів річки Хомори. Адже від чистоти навколишнього світу залежить наше здоров’я вцілому.

 

       

 

12 квітня в нашому навчальному центрі відбувся День довкілля. Силами педагогічного та учнівського колективу було проведено прибирання паркової території, також педагогічний колектив прийняв участь у насадженні лісу в Шепетівському лісовому господарстві.